Vietnam: Saigon en Mui Ne

25 juni 2015 - Phan Thiet, Vietnam

Lieve allemaal,

Even een update vanuit Azië:) Wij zitten alweer bijna een week in Vietnam en het bevalt ons hier tot nu toe vrij aardig.
Saigon (Ho Chi Minh City) was de eerste plaats die wij aandeden. Wat een leuke stad is dat! Heel modern, grote winkelcentra en gebouwen die eruit zien als Stark Tower (voor de Iron man kenners onder ons: Tony Stark woont in Saigon;)) Opvallend is ook dat de Vietnamezen de stad Saigon noemen, terwijl het inmiddels al enkele tientallen jaren Ho Chi MinhCity heet.
Ons guesthouse lag in het midden van een doolhof van steegjes en wij waren blij dat we erheen gebracht werden: dat hadden we zelf nooit kunnen vinden! Maar als je het eenmaal gevonden had werd je beloond met het meest chille guesthouse waar we tot nu toe geslapen hebben:) De eigenaresse is een supergrappig, klein vrouwtje die snel praat en zich met iedereen bemoeit :P Zo krijg je een preek als je je ontbijt niet helemaal op eet en laat ze je niet gaan voordat je belooft niet meer dan 50% van de vraagprijs te betalen als je iets koopt: afdingen is ook hier gebruikelijk.

In Saigon hebben wij heel veel gedaan en gezien, van het war museum tot aan de Cao Dai tempel (vreemd geloof is dat, maar dat terzijde) de Cu Chi tunnels en een show in het opera house. Ook hebben we een drankje genomen in het veel te dure Continental hotel;)

De Cu Chi tunnels werden tijdens de Vietnamoorlog gebruikt door de Vietnamezen. Het is ontzettend smal en laag waardoor je bijna op je hurken hier doorheen moet. Ook zie je hier een aantal 'vallen' die de Vietcong neerzette voor de Amerikanen. Halverwege de rondleiding kom je langs een gebied waar je zelf wapens mag afschieten. Ze hebben hier wapens als de M16 die door de Amerikanen gebruikt werden tijdens de Vietnamoorlog. We hebben er even over getwijfeld, maar de nieuwsgierigheid won het: we hadden allebei uiteraard nog nooit een vuurwapen aangeraakt, laat staan afgevuurd. Dus wij hebben allebei een paar kogels afgeschoten met een M16 en een M1.
Wel slecht eigenlijk, dat op deze plek een heleboel mensen zijn afgeslacht en er nu groepen toeristen voor de lol met vuurwapens schieten...

Na Saigon besloten wij door te gaan naar Mui Ne. Hier heb je witte en rode zandduinen die volgens het internet de moeite waard zouden zijn. We moeten toegeven; we vonden het een beetje tegenvallen. Ja het zijn duinen, ze zijn hoog en het gebied is vrij uitgestrekt waardoor je je met een beetje fantasie in de sahara waant, maar we hadden het ook vrij snel wel weer gezien. Duinen hebben we in NL ook;)

Dus nu wachten we op de bus die ons naar Dalat zal brengen. Dalat ligt iets hoger in de bergen en zal daarom kouder zijn. Wij hopen dat het droog blijft, want het regenseizoen is in Vietnam van start gegaan!

Liefs van ons

1. Ineke:
    25 juni 2015
    Weer prachtig verhaal,fijn zo'n 2e moeder ,en ja het heel slecht maar ook wel weer heel vet en als je de kans krijgt zou ik het ook doen ,gewoon is kijken hoe dat voelt om te schieten en niet om te doden
  2. Elly:
    25 juni 2015
    Weer een mooi verhaal, ik zie op de foto dat mick zijn coup er toch goed uit ziet, jongens nog veel plezier,kijk uit naar het volgende reisverhaal!
  3. Joke Balkenende:
    26 juni 2015
    Fijn weer even een update, nogal apart inderdaad om daar te schieten ..net zo een gevoel als zonnebaden op het strand bij Normandie,
    knufs
  4. Els:
    26 juni 2015
    Wat maken jullie veel mee En dat jullie in die loopgraven zijn geweest. Het is vast heel indrukwekkend en interessant. Geniet maar lekker Veel lief oma en els gijs