Vietnam: Dalat & Nha Trang

1 juli 2015 - Hoi An, Vietnam

Chào buổi sáng allemaal (goedemorgen),

We zijn net aangekomen in Hoi An en kunnen pas over een half uur de kamer in, dus heb ik een mooi momentje om jullie te vertellen over Dalat en Nha Trang.

Ongeveer een week geleden hebben we de bus van Mui Ne naar Dalat genomen. Dalat is een plaatsje dat in de bergen ligt, iets ten noorden van Mui Ne. Het is daar ook een stuk koeler (fijn) en vochtiger / klammer (minder fijn).

Nadat we helemaal zonder tuktuk of taxi zelfstandig het hotel hadden gevonden (ja, we zijn trots) en ons weer een beetje gesettled hadden, vertelde de eigenaar dat er in de buurt een goed bbq restaurant zat. Daar aangekomen bestelden we een 'Hot Pot'. Een Hot Pot laat zich het best omschrijven als een soort soep-fondue. Men zet een fonduestelletje op tafel en een pan met soep. Om deze pan liggen (in ons geval) groenten, vlees en noodles. Deze moet je dan zelf koken en opeten. Heerlijk EN traditioneel Vietnamees! (weer eens wat anders dan gefrituurde kikker)

De volgende dag was het tijd om Dalat te bekijken. Dalat heeft de gebruikelijke pagodes (incl. puppies), maar ook een aantal vreemde bouwwerken. Het 'Crazy House' staat hier. Dit laat zich het best omschrijven als een kruising tussen een boom, een laafdorp en een hobbitstee. De architecte vindt dat de mensen weer dichter bij de natuur moeten leven en heeft daarom een huis/hotel in de vorm van bomen ontworpen, met overal trappen, doorgangen en uitkijkpunten. Ik weet nog steeds niet wat ik er architectonisch van moet vinden, maar leuk was het wel. Ook vind ik het wel vet dat ze gewoon zo'n huis neerzet, zonder echt goed rekening te houden met veiligheids-, esthetische en klimaatvoorschriften. Waarschijnlijk helpt het dat haar vader een tijdje president van Vietnam is geweest.

Verder heeft Dalat nog een zomerpaleis van een vroegere koning, een kathedraal (kerkje), een heel leuk stationnetje, een café waar je de maan kan bezoeken (2/3 is een doolhof zonder verlichting door 3 verdiepingen, eindigend in de keuken ;P) en een meer waar alle vietnamezen hun trouwfoto's laten maken. Na deze flinke wandeling zijn we gaan eten in het chocolade restaurant, waar ze tot groot ongenoegen van Romana geen chocola hadden (wel goed eten).

Zaterdagmorgen de bus naar Nha Trang gepakt. Locals kunnen hier niet zo goed tegen hun eigen wegen, we hebben minstens 5 kotsende mensen geteld :). Weer zelfstandig het hotel gevonden (we zijn goehoed) en de boulevard bezocht. Nha Trang is weer een kustplaats, zoals Mui Ne, alleen dan met beter koraal en weer (fijn)  en meer Russen (minder fij - nee, gewoon kut).

Dag later zijn we naar de Ta Ba modderbaden gegaan. Na een uurtje of 3 in de modder te hebben gerold nog een drankje gehaald in de beergarden.

Zoals ik al zei heeft Nha Trang mooi koraal en dat moest natuurlijk even gecheckt worden. Na wat onderzoek te hebben gedaan over duiken heb ik toch maar besloten om met een iets duurdere duikschool mee te gaan. Wat ik vervolgens heb gezien viel m'n mond van open (en dat is lastig onder water). Voor de duidelijkheid, mijn duikschool was goed, ik had een fantastische local als guide (mr. Khoung) een heerlijke lunch, de school was zelfs een beetje posh, maar de anderen...

Bij Nha Trang ligt een eilandje met daaromheen een beschermd duikgebied, alle duikscholen komen dus hierheen om te duiken. Dit gaf mij een kans om te zien wat deze scholen aanbieden als je een 'introductieduik' koopt (dit is een duik waarbij je geen duikdiploma nodig hebt). In het water ligt een divemaster met 1 BCD (=Bouyancy Control Device = drijfvest) met een regulator (onderdeel waardoor je ademhaalt), een volle (?) tank en gewichten. Op de boot wordt de klant in zijn/haar wetsuit gehezen, een bril opgezet en in het water gekeild. IN het water wordt de klant vervolgens in zijn/haar gear gesnoerd. De divemaster sleept de klant (ja SLEPEN, want de klant heeft geen flippers aan) naar een plek waar het koraal ongeveer 2-3m onderwater zit en laat de BCD leeglopen zodat de klant zinkt. De divemaster zet de klant ergens neer, haalt diep adem uit de nood-regulator van de klant (de divemaster heeft zelf GEEN BCD, luchttank oid, alleen flippers), zwemt een stukje verder en maakt een foto van de klant met een onderwatercamera. Vervolgens wordt de klant opgetild en op plekje 2, 3, etc. gezet. Na een 'duiktijd' van ongeveer 15min (max) wordt de klant weer naar de boot gebracht en wordt de volgende in het water gegooid (ZONDER de flessen te verwisselen). Ik laat het aan de duikers onder ons over om in de reacties de ongeveer 25 redenen aan te geven waarom dit gevaarlijk is, rekening houdend met het feit dat de meeste klanten Aziaten zijn die ze niet zonder zwemvest laten snorkelen omdat ze niet kunnen zwemmen. Snorkelen, duiken en zwemmen zijn hier namelijk 3 compleet losstaande dingen (duh...).

Mijn duiken waren leuk, mooi koraal, veel vissen, vooral clownsfish (Nemo's), neefje van clownsfish (zwart ipv oranje), maanvissen, rainbow (?) fish, onderwater pier / slang (?) en veel lionfish.

Romana had daarentegen een rotdag. Eerst uitslapen, daarna een body en hoofdmassage, pedicure, roze nagellak en mooi strand. Blegh, je moet er maar zin in hebben...

Gister hebben we eerst een taxi naar de Chamtorens gepakt (de Cham is een volk dat hier in de 8ste eeuw overal tempels en steden had voordat ze op hun lazer kregen van de Angkor uit Cambodja), waarna we via de haven en de lokale markt zijn teruggelopen naar het hotel. 's Avonds de nachtbus gepakt naar Hoi An, waarin ik geen oog heb dichtgedaan. Nu zijn we hier aan het wachten totdat we de hotelkamer in mogen zodat ik de douche en het bed aan een grondige inspectie kan onderwerpen.

Groetjes aan iedereen, ook van Romana.

Chúc ngủ ngon (welterusten).

1. Elly:
    1 juli 2015
    Helemaal te gek! Romana had ook een fantastische dag, Romaan gefeliciteerd met je 8 voor je scriptie!
  2. Els:
    1 juli 2015
    Wat een geweldige avonturen beleven jullie en wat is het mooi daar als we jullie verhalen lezen. En al dat vreemde eten is vast erg lekker Hier in Holland is er een ware hittegolf uit gebroken met extreem warm weer en het wordt nog warmer Het is al boven de 30 graden en warmer Ijsjes weer Oma en els en gijs
  3. Joke Balkenende:
    Allereerst natuurlijk gefeliciteerd met Romana
    , wow eindelijk klaar top , wat een rottige tijd hebben jullie toch daar pfff.Het is hier op het moment ook lekker warm, Plurk ligt alleen nog maar onder de struiken amechtig te doen , straks dnel bbq en voordat de zomer weer over is...knufs Jan en mij
  4. Emilie:
    7 juli 2015
    Hahaha typisch Romaan! Als je nagels maar gelakt zijn;-) jemig wat onverantwoord van dat "duiken" en foto's maken