Vietnam: Hanoi, Halong bay en Sapa

19 juli 2015 - Singapore, Singapore

Lieve allemaal,

Inmiddels hebben wij Vietnam verlaten en zijn wij aangekomen in Singapore.
Hier over later meer, eerst zullen we vertellen wat wij in onze laatste week in Vietnam allemaal gezien en gedaan hebben:)

Hanoi is de hoofdstad van Vietnam, en een typische drukke, bloedhete en chaotische Aziatische stad;) Het is wel weer heel anders dan Saigon, Saigon is vrij modern en Hanoi is precies wat je je voorstelt bij een grote Aziatische stad:P
Hier hebben wij o.a. het huis van Ho Chi Minh, de voormalige president en de 'vader van Vietnam' bekeken. Ook de Tempel van de Literatuur en een aantal kleine tempeltjes hebben we bezocht, en we zijn 's avonds naar het theater geweest voor een 'waterpoppenshow'. Dit schijnt iets traditioneel Vietnamees te zijn en omdat we er een paar uur voor de show begon langsliepen, konden we kaartjes krijgen voor een paar euro. Dit was echt de meest vreemde show die wij ooit gezien hebben! Het zijn inderdaad poppen, die onder begeleiding van muziek en zang een soort toneelstukje met dans uitvoeren. Zeer vreemd. Het meest lachwekkende was nog wel dat de rest van de zaal (allemaal Vietnamezen) helemaal opgingen in het stuk en 'ooh' en 'aah' riepen.
Na ook de rest van de stad bekeken te hebben wilden wij graag naar Halong bay. We hadden een heel chill hotel in Hanoi en een medewerker stelde voor dat wij deze trip via hen zouden boeken. Omdat wij ook nog naar Sapa wilden kon hij de complete trip voor ons regelen tegen een prijs waar wij zelf sowieso overheen zouden gaan als wij het zelf zouden regelen. Dit klonk erg goed: drie dagen op een luxe boot in Halong bay en aansluitend een bus naar Sapa waar wij ook drie dagen zouden verblijven. Dit ging echter gruwelijk mis. Aangekomen bij de haven in Halong bay wilden ze dat wij op een intens crappy boot zouden stappen, omdat wij die zogenaamd geboekt zouden hebben. Na een aantal boze telefoontjes naar het hotel (waar ze doodleuk zeiden: sorry, we kunnen er nu niks meer aan veranderen, ga maar gewoon met deze boot mee) zijn wij weer op de bus richting Hanoi gestapt om ons geld terug te halen. Dit wilde het hotel natuurlijk niet, want dan zouden ze heel veel geld mislopen. Toen kon er ineens wel geregeld worden dat wij de dag erop alsnog naar Halong bay konden, en volgens het hotel kregen we een upgrade naar een nog luxere boot dan degene die wij in eerste instantie geboekt hadden (of dit daadwerkelijk zo was weten wij niet, want de eerste boot hebben wij nooit gezien). Jammer was dat wij nu maar 2 dagen in Halong bay hadden in plaats van 3, want we hadden niet zoveel tijd meer in Vietnam voordat ons visum zou verlopen.

Halong bay is echt heel erg mooi, we hebben dan ook erg veel foto's gemaakt die wij binnenkort zullen uploaden. De cruise was erg chill, we hebben twee dagen lang op het zonnedek gelegen, foto's gemaakt, seafood gegeten en we zijn wezen kayakken. Zeker voor herhaling vatbaar:)

Vervolgens hadden wij de nachtbus naar Sapa. Sapa is een dorpje in de bergen, vlakbij de grens met China. Sapa is vooral bekend vanwege de mooie rijstterrassen en de trekkings die je daar in de omgeving kunt doen. De eerste dag hebben wij het dorpje zelf bekeken, en 's avonds zijn we met een aantal andere mensen uit het hotel wat gaan drinken. Een van de jongens had een leuke 'bar' gevonden de dag ervoor, waar het bier maar 25 cent was. Dit was echter geen bar, maar een groepje locals die op de hoek van de straat zaten te chillen en maar al te graag een paar tafels en stoelen voor ons erbij zetten. Een hele gezellige avond!

De volgende dag begon onze tweedaagse trekking, dus moesten we weer vroeg op. Helaas regende het (en had het de hele nacht geregend) dus alle paden waren glad en het was één groot modderfestijn:P Maar dat mocht de pret niet drukken, de omgeving was prachtig en de uitzichten fantastisch! Na een dag heuvel op, heuvel af, door bossen en langs rijstvelden gebanjerd te hebben kwamen we aan bij de homestay waar wij die nacht zouden slapen. We hadden ons al voorbereid op een koude douche en een gat in de grond bij wijze van wc, maar dit was een zeer luxe homestay! Er was een normale wc en douche en er was zelfs warm water! We sliepen op een soort hooizolder waar ze matrassen naast elkaar op de grond hadden gelegd. Een slaapfeestje, maar dan anders:) 's Avonds hebben we nog gezellig met onze trekking-genoten (we waren met een groepje + gids) gezeten, totdat de familie het tijd vond om naar bed te gaan, en alle stoelen begon op te stapelen:P
De ochtend erna trokken we onze wandelschoenen weer aan voor deel 2 van de trekking, om bij aankomst in Sapa weer opgehaald te worden door de bus die ons naar Hanoi zou brengen.

Aangekomen in Hanoi hebben wij nog een laatste keer door de 'old quarter' gewandeld. De ochtend erna vertrokken wij namelijk naar het vliegveld om Vietnam te verruilen voor Singapore!

We blijven een kleine week in Singapore, niet al te lang, omdat Singapore a) niet zo groot is en b) wel ontzettend duur is, en dus een flink gat in ons budget zal slaan!
Over Singapore horen jullie de volgende keer meer,

Liefs van ons

1. Joke Balkenende:
    19 juli 2015
    Wat een avontuur weer, en wat goed dat jullie niet op die aftandse boot gestapt zijn, ben trots op jullie !
  2. Ineke:
    19 juli 2015
    Weer een mooi verhaal,met dat theater moet ik meteen denken aan disney world dat we bij de Barney show zaten en meer plezier hadden van het publiek dan van de show.
  3. Elly:
    20 juli 2015
    Weer een heerlijk verhaal en zo zie je bij de gewone bevolking is het nog het gezelligst, nog veel plezier samen groetjes!
  4. Els:
    26 juli 2015
    Jullie kunnen wel een heel boek schrijven En op dat deftige schip een paar dagen varen. Lekker luxe Heerlijk genieten Oma en els en gijsje