Myanmar: Bagan, Kalaw en Inle Lake

14 mei 2015 - Yangon, Myanmar

Lieve allemaal,

Het duurde even voor wij weer goed werkend internet hadden, vandaar dat jullie nu pas weer iets horen van ons.

Vanuit Mandalay hebben wij de bus genomen naar Bagan. Hier was het zo mogelijk nog heter en stoffiger dan in Mandalay, maar erg mooi! Bagan is bezaaid met tempels, wel 4400(!) in totaal.
Deze stad heeft één asfaltweg, dit is de hoofdweg. De rest zijn zandpaden en veel vervoer gaat er met paard en wagen. Nu konden we bij het hotel fietsen huren, maar ja het is natuurlijk wel erg warm en zo'n koets is veel leuker;)
Dus wij hebben ons een hele dag rond laten rijden langs alle tempels door Joy (onze gids voor die dag) en zijn paard Rambo. Lekker decadent;)
We hebben hier een heleboel mooie foto's gemaakt, we zullen zo eens kijken of we er een aantal kunnen uploaden.

In Bagan hebben we later de nachtbus gepakt naar kalaw. Dit ligt meer in het oosten van het land. Kalaw ligt in de bergen en tot onze opluchting was het daar iets koeler dan in Bagan en Mandalay. De aankomst was nog wel een beetje spannend, want de bus kwam om 2 uur 's nachts aan in Kalaw en reed toen verder naar z'n volgende bestemming. Tja, daar sta je dan. Midden in de nacht, geen kip op straat (ok een paar honden dan) en zie dan je hotel maar eens te vinden!
Gelukkig kwamen we uiteindelijk iemand tegen die ons wist te vertellen waar ons hotel was:)

Romana dacht trouwens dat ze de meest smerige 'wc' ter wereld al gevonden had in Indonesië, dit bleek niet zo te zijn, hij staat bij een restaurant ergens tussen Bagan en Kalaw:P Dit was echt a whole new level of ranzig! Ik zal jullie de details besparen, maar Mylène heeft er nu vast een beeld bij;)
Tja, Myanmar is niet voor mensen met smetvrees. Alles is hier wel een beetje vies. Al maken de mooie tempels, prachtige natuur en super aardige mensen alles weer goed:)

In Kalaw hebben we een 'trekking' gedaan, dus met een gids een hele dag door de omgeving van Kalaw gebanjerd. Veel bos, theeplantages en heuvel op, heuvel af.
Onderweg kwamen we langs een dorp van de Palaung, een 'stam' die daar in de bergen woont en ook een eigen taal heeft. Ook van deze trekking hebben wij een aantal mooie foto's!

Na Kalaw zijn we verder naar het oosten getrokken, naar het Inle Lake. Dit is, hoe verrassend, een groot meer, dat je vanuit het dorpje Nyaung Schwe het makkelijkst kunt bereiken. Nyaung Schwe zelf heeft niet veel, de belangrijkste attractie is het meer. Het hotel kon voor ons regelen dat wij met een bootje het meer op konden, dit was erg leuk. De man die met ons mee ging (de eigenaar van het bootje) was zelf opgegroeid op het meer (hier wonen namelijk mensen, zij hebben hun huizen op palen boven het water gebouwd). Ook hebben zij drijvende tuinen (vraag niet hoe, maar alle tomatenstruiken blijven drijven:P) en complete kloosters boven het water gebouwd.

Na het Inle Lake wilden wij graag naar Yangon, helemaal in het zuiden. Ook deze rit hebben wij weer met de nachtbus gedaan, maar dit was een erg bijzondere ervaring:P Onze 'bus' was een oud barrel dat in Nederland absoluut de weg niet meer op had gemogen, en hij was compleet afgeladen met dozen en Birmezen (Myanmarezen?). Geen airco en dat 15 uur lang...
Het hielp ook niet mee dat de buschauffeur iedere twee uur stopte bij een café om zichzelf moed in te drinken (geen geintje, de buschauffeur zat lekker aan het bier, dat mag hier gewoon).

Maar nu zitten wij lekker in Yangon! Dit is de grootste stad van Myanmar (niet de hoofdstad, dat is Nay Pyi Taw) en het is hier om half 10 's avonds nog steeds 30 graden! Dit is onze laatste stop in Myanmar, zondag vliegen wij naar Laos, dus zaterdag volgt er nog een update over Yangon:)

Liefs van ons

1. Ineke:
    14 mei 2015
    Hoi ,luitjes ,klinkt weer heel spannend.
    tja,die wc,ik kan me er iets bij voorstellen.vooral als je een broek aan hebt en die laat vallen!!
    trouwens doen jullie maar lekker decadent hoor! Jullie hebben tenslotte vakantie.
    dikke kus ,mam
  2. Mylene:
    14 mei 2015
    Hahahah ja ik kan me dat goed herinneren die wc in Indonesië wat was dat verschrikkelijk, naja wc, 4 houten planken en 1 gat het was eerder een huis voor spinnen en andere dieren, dus ja ik heb er een beeld bij haha.

De buschafeur heeft gelijk hahah

Heeeeel veel plezier samen
    ♡♡♡♡♡
  3. Elly:
    15 mei 2015
    Wat een geweldig avontuur,heel veel plezier, leuk weer wat horen van jullie!
  4. Kwelma:
    17 mei 2015