Israël: Deel 2 (Jeruzalem e.o.)

5 juli 2016 - Eilat, Israël

Shalom! ('Hallo' in het Hebreeuws)

Maar weer even een berichtje van ons. Wij hebben een kleine week in Jeruzalem gespendeerd, en wat een ontzettend mooie stad is dat! Het is moeilijk om niet onder de indruk te zijn, met name van de oude stad binnen de stadsmuren.

We hebben hier onwijs veel gezien, zo staat hier de heilige grafkerk waar Jezus zou zijn gekruisigd en begraven. Ook is het erg interessant om de klaagmuur in het echt te zien, waar groepen Joden met hun gezicht tegen de muur aan staan te bidden of op een stoel zitten en stukken uit de Thora voorlezen. Jeruzalem trekt veel fanatieke gelovigen aan vanwege de vele heilige plekken (ook in de grafkerk heel veel huilende mensen gezien bijvoorbeeld).
Het islamitische deel was voor een groot deel helaas afgesloten vanwege de Ramadan, dus de rotskoepel en de Al Aqsa moskee hebben wij alleen nog van een afstandje mogen bewonderen. Over een week komen we weer terug in Jeruzalem voor de terugvlucht en dan gaan we het nog eens proberen.

Uiteraard hebben we ook de olijfberg beklommen, het graf van Schindler opgezocht en zijn we naar Yad Vashem geweest, dit is het holocaust museum. Uiteraard niet leuk, maar wel erg interessant.

Vanuit Jeruzalem is het ook mogelijk om een uitstap te maken naar de dode zee. Dit was een bucketlist-dingetje van Romana, dus we hebben even in het zeer zoute water gedobberd :) Daarnaast hebben wij Masada bezocht, vroeger een paleis van Herodus en later een fort waar de Joden zich tijdens de eerste Joodse opstand opsloten. De Romeinen vielen het fort binnen waarop de Joden zelfmoord pleegden; liever dood dan in handen van de Romeinen. Gezellige plek dus;)

Na Jeruzalem werd het toch echt tijd om eens te kijken of wij Palestina in konden komen. Dit bleek niet heel lastig; Bethlehem ligt namelijk net over de grens en hier willen veel toeristen toch graag heen. Hier staat namelijk de geboortekerk van Jezus. De 'grensovergang', om het zo even te noemen, is wel heel bizar. Je passeert checkpoints waar Israëlische militairen volledig bewapend de boel controleren. Als je eenmaal voorbij deze checkpoints bent zit je binnen 'de muur'. Israël heeft namelijk een gigantische betonnen muur om Palestina heen gebouwd, zodat deze mensen hier niet weg kunnen en Israël niet in kunnen. Omdat Bethlehem op de grens ligt loop je in een groot deel van de stad langs deze muur. Vanuit wachttorens houden Israëlische militairen alles in de gaten. Lijkt Duitsland wel ten tijde van de muur..
Bethlehem zelf is een leuke stad, en de Palestijnen zijn erg lief en gastvrij:)

Vanuit Bethlehem hebben we nog een uitstapje gemaakt naar Hebron, een stad die verder Palestina in ligt en waar het niet altijd even stabiel en veilig is. Volgens de eigenaar van ons guesthouse was het er nu rustig, en hoefden wij ons als toeristen sowieso geen zorgen te maken: ze hebben ruzie met elkaar, niet met ons.
Vooral in Hebron was heel duidelijk te merken dat het Israëlische leger de dienst uitmaakt: grote delen van de stad zijn afgesloten en overal zijn checkpoints en wachttorens van het leger. Ook werd al snel duidelijk dat ze daar bijna geen toeristen zien; iedereen staarde ons aan en veel mensen wilden even een praatje maken; ze vroegen zich af waar wij vandaan kwamen en vooral wat wij van 'hun land' vonden. Mick was weer een heuse attractie met zijn 2 meter en blonde haar:P

Maar inmiddels zijn wij na een dag in de bus zitten aangekomen in Eilat. Dit is het zuidelijkste puntje van Israël en ligt aan de rode zee (niet te verwarren met de dode zee;) ). Maar daarover later meer. Voor nu alvast welterusten,

Liefs van ons

1. Ineke:
    6 juli 2016
    Klinkt indrukwekkend, jullie zien veel ,mmar doe wel voorzichtig.
    Veel plezier .
  2. Elly:
    6 juli 2016
    Mooie reisverhalen, fijn dat jullie zo geniete!
  3. Els:
    7 juli 2016
    Het lijkt ons heel speciaal gevoel dat je op plekken bent waar Jezus geleefd en gewoond heeft en geleden Heel biezonder wat maken jullie veel mee. Veel liefs oma Els en gijsje
  4. Joke Balkenende:
    11 juli 2016
    Het valt mij mee hoe snel jullie kunnen reizen ik had gedacht dat je veel vaker uren bij een check punt zou moeten bivakkeren, een dag leek mij normaal. wel gaaf wat jullie weer zien en mee maken . leuk dat de locals met jullie kletsen.
    knufs,