Cambodja: Siem Reap, Battambang en Phnom Penh

8 juni 2015 - Sihanoukville, Cambodja

Lieve allemaal,

Na ons vorige berichtje in Laos zijn wij de grens overgestoken en nu zitten we lekker in Cambodja! Het is een lang verhaal dit keer want we hebben veel gezien en gedaan:)

Allereerst was het nog een heel gedoe om van Laos over land naar Cambodja te reizen. In Laos gaan er bussen naar de grens, dit was geen probleem, maar daar begon de pret: lang wachten op een stempel in je paspoort om het land te verlaten. Vervolgens loop je een stukje tot je een slagboom tegenkomt: hier begint Cambodja. Om verder te mogen moesten we daar een pasfoto inleveren en een aantal formulieren invullen. Onze paspoorten werden grondig gecontroleerd voordat we een visum kregen. Ook dit duurde allemaal een eeuwigheid! Tot slot is er een zogenaamde 'health check', want als je iets mankeert mag je het land gewoon niet in:P Ook moet je voor iedere stempel e.d. een paar dollar neertellen, dit verdwijnt dan in de zakken van de desbetreffende medewerker. Officieel mogen ze alleen geld vragen voor het visum, maar omdat ze je anders de toegang weigeren betaalt iedereen maar gewoon..

Toen waren we in Cambodja! We begonnen in Siem Reap, omdat je daar vandaan Angkor kunt bezoeken. Angkor is echt prachtig, dus wij hebben hier onze tijd voor genomen en hebben hier twee dagen rondgereden (het is ook vrij uitgestrekt, dus praktisch iedereen huurt een tuktuk voor de dag). Wij hadden echt een ontzettend leuke tuktuk-chauffeur; Sri. De avond voordat wij zouden vertrekken uit Siem Reap hebben wij hem mee uit eten genomen. Sri had het restaurant uitgekozen, maar hij was nogal verbaasd over de prijzen die zo omhoog waren gegaan sinds de laatste keer dat hij daar was geweest! Wat bleek? Toeristen krijgen een ander menu in Cambodja, waar hogere prijzen op staan! Wij vonden drie euro voor een gerecht alsnog niet veel maar Sri vond dit niet eerlijk en heeft dit duidelijk gemaakt aan het restaurant. Toen wij de rekening kregen stonden hier lokale prijzen op, dat was dan wel weer grappig:P

Mick heeft daarna nog verschillende biertjes gedronken met Sri (Mick Cambodjaanse, Sri Belgisch bier en Heineken:P) en Romana heeft zich maar over de cocktails ontfermt;) Al met al een gezellige avond.

Hierna trokken wij verder naar Battambang. In Battambang heb je de killing caves (de Rode Khmer liet mensen aan de rand van de grot staan en schoot hen vervolgens door hun hoofd. De lichamen belandden vervolgens onderin de grot). De botten en schedels die overgebleven zijn liggen daar nu in een soort vitrine. Ontzettend naar om te zien.

Gelukkig zijn er ook leuke dingen om te bezoeken in Battambang, want er is een bamboe trein! Dit leek nog het meest op een bamboe tafelblad met wielen er onder:P Deze treintjes worden door de locals nog veel gebruikt, maar wij mochten een ritje maken:) Het is echter een enkel spoor dus als je tegenliggers tegenkomt moet degene met de lichtste lading van het spoor af. Dit ging allemaal heel snel en efficiënt, misschien iets voor de NS?;)

Na Battambang was Phnom Penh onze volgende bestemming. In eerste instantie wilden wij eerst naar Sihanoukville, maar toen wij van een local hoorde dat de bussen naar Sihanoukville via Phnom Penh gaan, besloten we dit maar om te draaien. De locals zijn ontzettend lief en behulpzaam trouwens! Wij waren andere mensen tegengekomen die al in Cambodja waren geweest en die hadden ons als het ware 'gewaarschuwd', maar Cambodja heeft ons positief verrast! De mensen zijn helemaal niet onaardig of intens opdringerig, maar juist erg vriendelijk. De bevolking is hier wel erg arm, gemiddeld verdienen zij zo'n 5 dollar op een dag. Er zijn echter ook een boel mensen die dit bedrag niet halen...

Phnom Penh is de hoofdstad van Cambodja en is een grote, chaotische, typische Aziatische stinkstad. Hier hebben wij o.a. de killing fields en S-21, de gevangenis, bezocht. S-21 was voor het regime van Pol Pot en zijn Rode Khmer een school. Pol Pot besloot echter dat scholen, universiteiten, overheidsgebouwen en noem maar op overbodig waren en hem in de weg stonden. Alle artsen, advocaten, docenten, monniken, eigenlijk iedereen behalve boeren, werden gemarteld en op brute wijze vermoord. Men werd eerst naar S-21 gebracht, en 's nachts in vrachtwagens naar de killing fields gereden. Sommige mensen zaten kort in S-21, anderen werden er langere tijd gemarteld. Het is nu open voor 'bezoekers', en de cellen, martelwerktuigen en zelfs de bedden waar mensen op vastgeketend lagen als zij gemarteld werden zijn nog intact en staan nog op dezelfde plek. Aan de muur hangen foto's van de gevangenen die genomen zijn door de Rode Khmer, met een nummer op een naamkaartje. Aan de buitenkant van het gebouw hangt prikkeldraad, om te voorkomen dat mensen zelfmoord zouden plegen door naar beneden te springen. Verschrikkelijk om te zien :(

Hierna zijn we naar de killing fields gegaan, dit is zo'n 15 km buiten de stad. Hier werden de gevangenen heen gebracht toen het er te veel werden om allemaal in S-21 te huisvesten. De vrachtwagens werden 's nachts volgeladen met mensen en naar de killing fields gereden. Er zijn nu ongeveer 9000 lijken gevonden maar men denkt dat er nog meer dan dat verstopt ligt in massagraven onder de grond. Je kan daar rondlopen, maar je ziet dus af en toe gewoon botten uitsteken. Heel luguber.
En daar blijft het niet bij: er is een boom waar baby's tegen werden doodgeslagen. Echt afschuwelijk! We wisten al het een en ander over het regime van de Rode Khmer maar om dit met eigen ogen te zien is toch een ander verhaal.

Om ons verblijf in Phnom Penh met iets positiefs af te sluiten hebben wij het Phnom Tamao Wildlife Rescue Center bezocht. Dit is een zielige-beestjes-opvang, waar ze heel veel verschillende dieren hebben die inmiddels zo gewend zijn aan mensen dat je sommige kunt voeren:) (Wel vanachter een hek uiteraard, het blijven wilde beesten;) )

En nu zijn wij alweer in Sihanoukville, maar hier zijn wij net aangekomen dus daar kunnen we nog niets over zeggen. Jullie horen binnenkort weer van ons!

Liefs van ons

1. Elly:
    9 juni 2015
    Wat een vreselijk verhaal, hoop dat jullie het nog steeds leuk hebben, ondanks alles wat jullie gezien hebben !
  2. Ineke:
    9 juni 2015
    Prachtig verhaal weer,moest ook meteen aan de film "killing fields"denken .gut wat heb ik zitten janken.reis lekker verder ,doe voorzichtig,en wij wachten weer op zo'n mooi verhaal.dikke kus van mij en knuffel van moos ,nina en iza
  3. Emilie:
    10 juni 2015
    wauw jullie hebben weer een hoop gezien en meegemaakt. Wat een vreselijke dingen zijn daar gebeurd he. Dikke knuffel
  4. Joke:
    20 juni 2015
    In onze tijd...stond de krant er vol van en dit alles was ook op tv en dan ook nog de film...
  5. Tessa:
    26 juni 2015
    Hey lieve mensen,
    Ik heb een paar verhalen gelezen en het leest echt als een enorme levenservaring. Deze verdient echter de reactie:
    Cocktails (en bier), cultuur en gave ervaringen. Het klinkt echt fantastisch allemaal. Blij dat jullie het mooi hebben.
    Liefs van ons